پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182019
ارتش يمن موشک بالستيک "اسکاد سي" رونمايي کرد + جزئيات
تاریخ انتشار : 1394/04/11 09:24:01
نمایش : 1566
ارتش يمن امروز با شليک يک موشک اسکاد به عمق ۳۵۰ کيلومتري داخل خاک عربستان سعودي، براي نخستين بار موشک اسکاد سي را رونمايي کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، صبح امروز منابع يمني از شليک دومين موشک اسکاد توسط ارتش يمن به يک پايگاه نظامي در عمق عربستان سعودي و دراستان رياض خبر دادند.

آن طور که شبکه تلويزيوني المسيره خبر داده، اين موشک به پايگاه السليل ارتش عربستان که محل نگهداري موشک‌هاي بالستيک اين کشور است، اصابت کرده است. اين پايگاه نخستين پايگاه موشک‌هاي بالستيک عربستان است که در سال ۱۹۹۷ ميلادي احداث شده و با نزديک‌ترين نقطه مرزي ۳۵۰ کيلومتر فاصله دارد.

ارتش يمن، طبق اعلام منابع رسمي جزو دارندگان موشک بالستيک و قدرتمند اسکاد بي (SCUD-B) است و هيچ منبعي تاکنون اعلام نکرده که اين کشور دارنده نمونه بهتري از اين موشک‌هابا برد بيشتر است.

"اسکاد بي" يک موشک بالستيک ساخت شوروي سابق است که در جمع خانواده‌ ۴گانه موشک‌هاي اسکاد، جزو موشک‌هاي ميان برد به حساب مي‌آيد. اسکاد بي، حدود ۳۰۰ کيلومتر برد داشته و با وزني معادل ۶ تُن، طول ۱۱متر و کلاهک جنگي يک تُني، موشکي قدرتمند محسوب مي‌شود.


تصويري نادر از موشک‌هاي اسکاد ارتش يمن

خطاي موشک‌هاي "اسکاد بي" حدود ۵۰ متر است که اين ميزان خطا و اشتباه در اصابت به هدف همزمان با انفجار سرجنگي ۱۰۰۰کيلوگرمي موشک، قطعا هدف را اگر به طور کامل نابود نکند، حتما آن را به شدت دچار آسيب مي‌کند.

اما جالب اينجاست که امروز ارتش يمن يک پايگاه مهم موشکي را در عمق ۳۵۰ کيلومتري از مرز عربستان با يمن، با موشکي که سرتيپ شرف لقمان سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن آن را "اسکاد" اعلام کرده، هدف قرار داده است.

پايگاهي که امروز در استان رياض هدف قرار گرفته است، در عمق ۳۵۰ کيلومتري اين کشور قرار داشته است، به اين معنا که فاصله اين پايگاه تا نقطه صفر مرزي، ۳۵۰کيلومتر است. براي اينکه موشک از گزند توپخانه و از ديد پهپادها و جنگنده‌هاي شناسايي و رزمي سعودي‌ها در امان بماند، حداقل بايد طبق معادلات نظامي و امنيتي، ۵۰کيلومتر هم داخل خاک يمن مستقر بوده باشد لذا در مجموع، برد موشک شليک شده به حدود ۴۰۰کيلومتر مي‌رسد.

حال اينکه موشک اسکاد بي، همان موشکي که تاکنون همگان فکر مي‌کردند که ارتش يمن از اين نوع موشک بهره‌مند است، بردي حدود ۳۰۰ کيلومتر دارد و از آنجايي که طبق اعلام رسمي ارتش يمن، موشکي که امروز شليک شده، از نوع "اسکاد" بوده و فاصله حدودي هدف تا موقعيت شليک نيز بالاي ۳۵۰ الي ۴۰۰ کيلومتر بوده است، پس يمني‌ها براي اولين بار از موشک‌هاي "اسکاد سي" رونمايي کرده‌اند چرا که موشک اسکاد بي ۳۰۰ کيلومتر بيشتر برد ندارد.

موشک اسکاد سي، همچون برادر کوچکترش (اسکاد بي) يک موشک بالستيک است که حداکثر برد آن حدود ۵۵۰ کيلومتر بوده و با کلاهکي ۶۰۰کيلوگرمي، يک موشک قدرتمند و با قدرت تخريب بالا به شمار مي‌آيد.


موقعيت پايگاه خميس مشيط

حدود يک ماه پيش نيز ارتش يمن اولين موشک اسکاد را به سوي پايگاه هوايي خميس مشيط عربستان سعودي شليک کرد ولي عربستان همان موقع اصابت اين موشک را تکذيب کرد ولي بعدها با انتشار خبر کشته شدن فرمانده نيروي هوايي و تعداد زيادي از فرماندهان و سربازان سعودي‌، مشخص شد که عربستان مجبور به تکذيب اين خبر به علت تلفات بالاي اصابت اين موشک به پايگاه شده است، حالا هم سعودي‌ها اصابت موشک اسکاد به پايگاه السليل را از اساس تکذيب کرده‌اند.

پس از شليک اين موشک و اعلام اصابت دقيق آن به هدف در استان رياض، سرتيپ شرف لقمان سخنگوي نيروهاي مسلح يمن از رونمايي از "گزينه‌هاي غافلگيرکننده جديد" در روزهاي آينده نيز خبر داده است، چيزي که با شليک "موشک اسکاد سي"، گمان در اختيار داشتن موشک "اسکاد دي" با بردي در حدود ۱۰۰۰کيلومتر را افزايش مي‌دهد.

منبع:رجانيوز

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html